06 juni 2009

Sommaren är här


Årets första igelkott visade sig i trädgården i går kväll och då ÄR det sommar.
Som barn kom jag ihåg hur fascinerande det var på somrarna när en hel igelkottfamilj hade bosatt sig under rhododendronbuskarna och hur livrädd man blev varje gång när igelkottarna tyckte att man kom för nära och satte igång att fräsa. Så var det i går kväll också men minus då att jag blev rädd. Detta var en stor igelkott som fräste och väste när h*n tyckte att jag kom för nära.

Kattungarna är idag 8 veckor gamla. Helt vansinnigt hur snabbt tiden går. På dagen idag för två månader sedan såg de dagens ljus och idag springer de omkring som små vettvillingar. Som jag tidigare har skrivit är jag imponerad över att de alltid har gått i sin låda för att göra sina behov. Endast en enda gång hade någon lyckats att kissa på en handduk som låg i inhägnaden. Det är inte illa det!!
Allihopa äter som små matvrak vilket också kan ses på deras vikter. Ingen av tidigare kullar har vägt såsom denna kull. Den som väger mest (2 hanar) väger inte långt ifrån 1,4 kg och de är då inte tjocka utan det är ren muskelmassa. De övriga ligger inte långt efter.
Idag hittade jag i garderoben en leksak som var tänkt till Chilly och Moa men som fullständigt ratades av dem. Det är en rund plastleksak med en botten med en skåra där det finns en "plingelboll", alltså en boll som pinglar när man rör på den, ovanpå bottnen sitter ett tak med hål i så att kattungarna kan stoppa in tassarna och flytta på bollen. Vilken höjdare till leksak! Det har nu suttit 5 kattungar runt denna plastleksak i snart över en timma och med sina små tassar flyttat på "plingelbollen" fram och tillbaka. Det behövs inte mycket för att förgylla deras tillvaro.

Dags att göra lite nytta!
Ha en riktigt skön och avkopplande helg allihopa!

Inga kommentarer: