06 juli 2009

Så har de flyttat.....


12 veckor har nu gått sedan de första pipen hördes från bolådan. Liten har blivit stor och då menar jag verkligen stor. Kullen blev väldigt jämnstor och samtliga hanar vägde ca 2,2 kg och honorna ca 1,9 kg. Bra vikter för att vara 12 veckor gamla.
Det är märkligt med moderinstinkter hos katter. Moa har under tiden kattungarna varit här haft stenkoll på dem och på slutet så höll hon kollen mer på distans. Hon kunde ligga under en säng eller under soffan och ha ett vakande öga på kattungarna. Vid minsta lilla rop från någon kattunge så var hon där för att se vad som står på, lukta på dem så att allt var ok och slutligen ge de dem en liten tvätt för att sedan lägga sig en bit ifrån igen. Hon har inte heller varit den där keliga katten såsom hon brukar vara MEN det tog inte mer än någon timma efter att den sista kattungen lämnade oss så började hon bli sitt gamla jag igen. Hon skulle kela och var som en svans efter mig hela eftermiddagen. På kvällen la hon sig på rygg på sin vanliga plats d v s på mattan framför tv:n med alla fyra tassarna i vädret. Så låg hon och sov. När det var dags att gå till sängs så var hon precis som vanligt, nämligen att jag hann inte släcka sänglampan förrän hon var uppe i sängen och intog sin favoritplats, platsen som Chilly har lagt beslag på under alla veckor som Moa har haft fullt upp med kattungarna. Nu var det bara att återigen visa vem som regerar och bestämmer i huset - Moa.

I morse innan det var dags att köra till jobbet var det dags för den vanliga katt och råtta -leken. Man ser på Chilly när hon är på gång för bus. Öronen står rätt och hon kryper ihop till en boll och det smårycker i hela henne och så tar hon fart och hoppar på Moa som inte är sen på att vara med på leken som fortsätter med att Chilly springer runt, runt och Moa är efter som ett litet bihang.
I dag när jag kom hem låg de båda i sängen jämte varandra och sov. Det såg så gott ut!
Med andra ord är allt i sin gamla ordning vilket jag tror att framför allt Chilly gillar.
Det är alltid med blandade känslor man lämnar ifrån sig kattungar. Dels är det bra när man ser att mamma katt, i detta fallet Moa, är "färdig" med sin modersroll och dels gläds man åt de nya ragdollägarna som har väntat och väntat i veckor på att få hem just sin katt men trots allt så har man levt med dessa krabater i några månader och de har alla blivit individer med sina egna sätt och egenskaper så visst är det med ett visst vemod de flyttar men jag vet att de kommer att överösas med kärlek och bli bortskämda.
Jag önskar därför alla de nya ragdollägarna ett stort lycka till!

För övrigt har nedräkningen till semestern börjat. I morgon tisdag är det 1 vecka kvar till det att jag ska ha min semester. De senaste åren har jag börjat min semester mitt i veckan vilket gör att jag också kommer tillbaka mitt i veckan och på så sätt får en mjukstart.
Det är samma känsla varje år..... man är så inställd på att vid ett visst datum börjar ledigheten och det känns som att man inte klarar en dag till.
Det ska verkligen bli skönt att efter ett hektiskt år och framför allt en väldigt intensiv vår få vara långledig och ladda batterierna.

Till Er som har någon/ra vecka/or kvar av Er ledighet så NJUT av ledigheten och till Er som precis har börjat eller som jag inom kort kommer att starta sin ledighet, ha en riktigt skön semester och hoppas att vi får känna solens värmande strålar!

Inga kommentarer: