20 juli 2009

Oliver

Så har då äntligen dagen kommit då jag ska ha en lång sommarsemester. Det ska bli oerhört skönt att kunna ladda batterierna igen och återkomma till hösten, förhoppningsvis utvilad och med ny energi. Har inga planer för semestern utan dagen får komma som den kommer. Jag som har pustat och stånkat på kontoret över den öerhörda värme som har varit trots öppna fönster och fläktar som går på max. Är det resultatet att det nu den senaste veckan har regnat konstant hela tiden?? I så fall vill jag gärna att termostaten åter vänds till uppehållsväder, sol och 25-26 grader varmt. Lovar att jag aldrig ska klaga mera..... ;=)

Idag har jag haft ett kärt möte. Jag blev inbjuden till att besöka Oliver, eller Secret Heart som det står i hans stamtavla. Det är en brun colourpointkille som är efter Moa och Viktor och som idag är 14 veckor gammal. Vilken kille och vilket underbart temperament!! Ni som har träffat Viktor vet vilket ljuvligt temperament han har och Oliver har verkligen ärvt denna egenskap. Jag hann inte mer än in genom entrédörren så såg jag att han låg högst upp på sin klätterställning och jag ropade hans namn och med en gång satte han sig upp och svarade på tilltalet. Kände han igen min röst??
Jag gick fram och hörde då att han spann och kurrade och så höll han på i de tre timmar som jag var där, konstant spinnande.
Under tiden då vi stod och pratade fick han gå fritt i trädgården och uterummet men han höll sig mest till sin nya matte. Då vi satt och fikade berättade Zenona, som är hans nya ägare, att han är precis som en hund som följer efter henne överallt. Det vet vi alla ragdollägare att så är det ju verkligen med en ragdoll men denna ljuvliga kille följer efter henne precis ÖVERALLT. När hon har varit och handlat och kommer hem så möts hon av Oliver som måste beklaga sig med sitt kattspråk över att hon har varit borta och att han har fått vara hemma alldeles ensam i någon timma. Vi hann inte mer än att sätta oss i deras fina uterum för att fika förrän Oliver var där och skulle vara med.
Skjutdörrarna stod vidöppna och Oliver var ute en kort stund på gräset för att snabbt åter hoppa upp på en stol jämte oss och lägga sig tillrätta. Strax innan jag skulle hem så gick vi en runda runt huset och Oliver gick runt på egen hand utan någon sele och luktade på blommor och rullade runt i gräset. Som en demonstration på hans hundbeteende gick Zenona runt husknuten, så att Oliver inte såg henne, och ställde sig för att kalla på honom. Det räckte med ett litet rop med hans namn så sprang och skuttade Oliver fullkomligt fram till henne, la sig PÅ hennes fötter och rullade runt.

Förutom hans ljuvliga temperament så gillar jag hans look och hans fysiska egenskaper. Han har väldigt bra pälskvalitet, bra flat hjässa med fin storlek och placering på sina öron trots hans ålder. Han har en fin profillinje och bra fyllighet i käkarna. Hakan är bra och det som tilltalar mig är hans points som redan är väldigt väl utvecklade trots hans ringa ålder. Skulle han vara helt perfekt hade jag önskat mig en något intensivare blå färg på ögonen men dels kan man inte få allt och dessutom är han ju bara 14 veckor gammal så att den hinner att utvecklas. Jag jämför med Chilly som när hon var lika gammal som Oliver hade en aningens bättre ögonfärg och som idag har väldigt intensivt blåa ögon. Så därför tror jag att även att Olivers färg kommer att förbättras.
Han har en bra benstomme, stora fylliga tassar och en bra längd på kroppen. Hans vikt för dagen är 2,7 kg vilket ju är bra för en kattunge på 14 veckor.

Det var med ett brett leende som jag körde därifrån.
Dels glädjer det oss alla uppfödare när vi får se hur de kattungar som vi har varit med om att föda upp har det så fantastiskt bra såsom Oliver har det och när man dessutom ser vilket supertemperament avkommorna får så är det ju ett bevis på att linjerna vi för vidare är just de som gynnar ragdollrasen.

Ett stort tack till Dig Zenona för att du präglar Oliver på det sätt du gör och tack för att Du tar hand om honom så väl!!

Inga kommentarer: