28 september 2010

Lite av varje

Då är hösten på intågande med dess underbara färger på träd och buskar, den höga luften som man andas in på morgonen är ljuvlig!

Dessa dagar som fylls utav klarblå himmel och solens försök till att värma luften har också sin charm. Hösten är för mig en period där man efter sommarens hektiska period med alla "måsten" kan varva ner och bara vara...... Förresten var det någon som tänkte på att det i förra veckan är 3 månader kvar till jul ;=)

För att snabbspola bandet så kan nämnas att sommaren var undebar. Hade en lång ledighet där batterierna laddades med energi och kraft. Efter en del letande hittades ett sommarhus beläget i Klint på västsjaelland. Huset var byggt 2008 och var således ett modernt välinrett hus. Har Ni någonsin varit med om känslan om att ibland när man kommer till platser eller till en ny miljö att man känner igen sig på något vis. Man finner en ro i kroppen och en känsla av att vara "hemma" infinner
sig. Så är känslan när jag kommer till Klint. Vet inte vilken gång i ordningen jag bor där men varje gång lägger sig ett lugn som en sval filt över mig. Visst är Thailand, Malaysia, Miami, Hawaii mfl platser som gjort intryck och som har varit fantastiska resmål men inget går upp mot att komma till Klint. Vem vet..... jag har kanske i mitt förra liv varit en fiskare i en av fiskehamnarna ;=)



Kvällshimmel från sommarhuset

Stranden i Klint



Ett annat trevligt möte i sommar var återföreningen med Oliver och hans ägare. Man kan verkligen använda talessättet liten har blivit stor. Döm själva av bilderna. Han är idag en kraftig kille på hela 7 kg!!

En liten Oliver på 14 veckor
En betydligt kraftigare Oliver 1 1/2 år


När jag anlände så möttes jag av Oliver och matte som inspekterade trädgården.
Som vanligt gick Oliver lös och fanns hela tiden tätt intill matte. Jag vet att jag är partisk men denna katt har ett helt fenomenalt härligt temperament!! Ni som har haft förmånen att träffa Olivers pappa Viktor förstår var ifrån det härliga temperamentet kommer ifrån. Oliver är en oerhört trygg och säker katt, social, kelig och har hela tiden stenkoll på var matte befinner sig. Han går fritt i trädgården och under fikat berättade matte en massa roliga anekdoter om Olivers galna upptåg. På kvällarna går de på kvällspromenader där Oliver strövar fritt och utforskar allt som kommer i hans väg, hela tiden max ett par meter från matte.
Utöver temperamentet är jag nöjd med hans utveckling. Han har ett brett fint huvud med fylliga kinder och bra haka. Han har en bra höjd i pannan, fin öronplacering och en bra profil. Att Oliver har det bra går det inte att ta fel på. Ett stort tack Zenona med familj för att Ni tar hand om honom så väl!!

Chilly och Moa har i sommar varit mycket ute i sin inhängnad. Moa är väl måttligt road. Visst det går an att vara ute någon timma men sedan ser man på henne hur uttråkad hon blir och hon sätter sig vid dörren till inhängnaden och väntar på att få komma in igen.
Chilly däremot kan om hon hade fått stannat ute hela dagarna och kvällarna också för den delen. Vissa dagar i sommar var det alldeles för varmt för att vara ute på altanen. När kvicksilvret letade sig upp till 35 grader tyckte jag inte att hon kunde vara ute i inhängnaden. Eftersom den ligger lite i lä så fläktar det inte alla dagar och då blir det riktigt varmt. Dessa dagar då hon inte kunde komma ut så märktes det på henne hur besviken hon blev och hon var inte sen med att högljutt berätta att hon ville ut. Så klart att det är roligare att ligga på sin pläd utomhus, känna vinden svepa över pälsen och kunna spana in alla flugor, fåglar och insekter.

På kattungefronten ligger Moa lågt. Hon har som jag tidigare skrivit löpt två gånger men hanen har inte varit redo. Moa är som en tidsinställd klocka när det gäller sina löp. 3 gånger om året löper hon, en gång i februari - mars och ett par gånger under sommaren. Om hon inte frångår sina principer så innebär det att parning sker först i början av nästa år. Då jäklar anamma måste hennes tilltänkta vara redo. En liten försmak på hur hanen ser ut, vad tror Ni om kombinationen med Moa?





Häromdagen satt jag i bilen på väg till arbetet och hörde en låt som det svängde rejält om, 60 -tals inspirerad med nytt sound men vad sjunger han om ??!??!! ;=)
Låttiteln är ju lite märklig. Hursom.... svänger gör det!
Ha det bra alla där ute och ta vara på livet!

Inga kommentarer: