12 april 2009

Punktlig



Så är de äntligen här. 5 st ragdollskattungar som piper och kräver Moas uppmärksamhet och omsorg hela tiden.
Det började med att Moa var oerhört kelig på skärtorsdagen. Hon skulle vara med precis överallt. Samtidigt hade hon lite svårt att vara stilla. Jag vet inte hur många gånger hon kom och hoppade upp och satte sig på mig när jag satt i soffan.
Hon satt där och spann som en jetmotor i någon minut för att sedan hoppa ner, titta på mig och med blicken säga "kom nu". Jag visste att hon ville ha med mig till sin bolåda. När jag reste mig upp sprang hon snabbt till sin bolåda för att stanna utanför och invänta att jag kom. När jag väl var där gick hon in och la sig tillrätta och spann så att golvet nästan skakade.
Så höll hon på hela skärtorsdagen.

Kl. 04:15 vaknade jag självmant och första tanken var "Var är Moa?". Eftersom hon förra gången hoppade upp i sängen och ville krypa under täcket när det var dags så tänkte jag att hon ligger väl på sin favoritplats och sover. Hon kommer väl när det är dags. Jag hann bara vända mig om så hör jag ett skrik från en kattunge. På två röda sekunder står jag vid bolådan och ser att Moa ligger där och har redan fött fram två kattungar som hon har avnavlat och tvättat rena.
Därefter föds ytterligare två kattungar i rask fart och inom en timma var 4 kattungar födda. Jag tyckte att hon var fortfarande lite spänd i buken men jag var osäker om det fanns fler men efter ytterligare en timma kom det en till. Det blev alltså 5 kattungar inom loppet av två timmar. Det viktigaste av allt var att allt gick bra och att det inte blev några svårigheter eller komplikationer med Moa.
Tänk så punktlig hon är. Precis som förra gången kom ungarna exakt på utsatt dag.

Denna gången var det svårare att avgöra vilket kön kattungarna har men jag är nog ganska säker på att det är 3 hanar och 2 honor.
Moa är mer trygg i sin roll som mamma denna gången. Redan nu kan hon lägga sig utanför bolådan när kattungarna har fått sin mat och sover en stund. Hon t o m går runt lite i huset när allt är lugnt i bolådan vilket hon inte gjorde förra gången.
För den sakens skull så innebär det inte att hon inte bryr sig om dem, Tvärtom!
Om hon skulle ta sig en tur inne i huset så räcker det med att någon går in i rummet med bolådan så är hon där på två röda sekunder och i morse när jag skulle göra rent i bolådan och väga kattungarna så tog hon ena kattungen som jag hade lagt på en filt på golvet i munnen och skulle bära in den till bolådan igen.

Chilly är nyfiken och ligger och håller Moa sällskap utanför bolådan. Där sover Chilly medans Moa ligger i sin låda och ger kattungarna mat. Hon har även varit inne i bolådan och hållt Moa sällskap.
Förra gången när kattungarna blev större och ville leka med Chilly så gillade hon dem inte alls. Det blev för mycket. Vi får väl se hur det går denna gången.

Ha en fortsatt skön påskhelg och njut av det underbara vädret. I går var det 25 grader i solen på altanen. Det är härligt det!!

Inga kommentarer: